اصول حرفه ای رنگ آمیزی ساختمان

پایگاه تبادل تجربیات استادکاران نقاش ساختمان

اصول حرفه ای رنگ آمیزی ساختمان

پایگاه تبادل تجربیات استادکاران نقاش ساختمان

زرد اصلی

زرد اصلی 

 

آیا ممکن است زرد را دوست نداشت این رنگ برای ما احساسات بسیار مثبتی به همراه می آوردهنگامی که آفتاب طلوع می کندوهنگامی که درافق ناپدید می شود لبخند بر لبان ما می نشیند . تقریبا همه ما از جلوه های مختلف رنگ زرد در طبیعت عکسبرداری کرده ایم زرد رنگ سرخوشی است رنگ گرما و نور وجای شگفتی ندارد که تولیدکنندگان پارچه و کاغذ دیواری و رنگ چنین قدرت انتخاب وسیعی در دامنه ی رنگ زرد در اختیار ما می گذارند زرد چه به مقدار کم مورد استفاده قرارگیردو چه به مقدار زیاد همواره می درخشد و البته گاه ممکن است به همین علت تاثیر منفی در فضا ایجاد کند. 

 

دامنه ی رنگ زرد 

 

دامنه ی رنگ زرد از زرد مایل به سبز تا زرد لیمویی براق واز آنجا تا طلایی وبه تدریج نا ملایمترین سایه روشنهای رنگ کره در نوسان است . زردهای مایل به سبز معمولا به عنوان رنگ کمکی یا برای اشباع مبلمان هنری و فوق مدرن و اجرای یک ایده ی چشمگیر طراحی و به کار می روند. این نوع زرد را بیشتر به عنوان یک رنگ متمرکز وبرای تکمیل رنگ های دیگر در نظر بگیرید. برخی طرفداران پرشور و طرفدار مد از آن در هتلها و رستورانهای مدرن و امروزی بهره جسته اند. این رنگ کم کم جای خود را در خانه های دوستداران رنگ باز می کند. 

 

زردهای خالص تر و براق تر که ما را به یاد آلاله و مینا می اندازند بیشتر برای اتاقهای قدیمی مناسب هستندو در تضاد با چوبهای تیره و پررنگ نمای خوشایندی ایجاد می کنند . زرد اتاقها را به درخشش وامی دارد. زرد براق با سقف و قرنیز آلاتی به سفیدی برف فضایی منظم و آراسته و پرانرژی به وجود می آورد. این رنگها در آشپزخانه هانیز جایگاه قابل توجهی برای خود یافته اندو در ترکیب با گرمای اجاق و پرتوهای آفتاب سحرگاهی جو گرم و با نشاطی را پدید می آورند. 

 

درجات کم رنگ تر زرد حال و هوای فرد را از نشاط و سرزندگی به سکوت و ثبات نزدیکتر می سازند. هرچه سفید بیشتر و زرد محو تر شودآزادی عمل برای استفاده از رنگهای کمکی ومتضاد افزایش می یابد. 

 

به صحنه آوردن رنگ زرد  

 

نمی توان قاعده ای برای آنکه رنگ زرد در کدام بخش از خانه کارایی بهتری دارد ارایه کرد در حقیقت زرد رنگی است که در اتاق خواب یا در گوشه های دنج خانه به یک اندازه گیرا و خوشایند به نظر می رسدفقط باید به خاطر داشته باشید که بسته به شدت کمرنگی و پررنگی آن  حال و هوای اتاق تغییر می یابد پیش خود مجسم کنید خلوتگاهی غرق در نورعصرگاهی آفتاب در حال غروب  با یک زرد طلایی پررنگ چه شکل و ظاهری پیدا می کند . این رنگ نور طبیعی را می گیرد ودر تمام طول سال گرمای محیط را افزایش می دهد در تابستان می توانیدبا استفاده از رنگهای کمکی سردتر و انتخاب الگوی رنگی جدیدی برای روکش کوسنها و پرده ها این گرما را کنترل کنید. 

از نیروی رنگ زرد با به کاربردن  آن در آشپزخانه ورودی و راهروهای کم نور یا پستوهای کوچک ونقلی بهره ببرید. آن را با رنگهای کرم دیگر مانند قرمز نارنجی و گل بهی همراه سازیدتا بتوانید تمرکز و چشمگیری آن را کنترل کنید با استفاده از رنگهای کمکی سبز و قهوه ای می توانید حس و حال زمینی وبی تکلف و آرامتری به کتابخانه یا اتاق مطالعه تان بدهید درهر صورت برای متمایز ساختن جزییات معماری باید از ترکیبات سفید دیگرسایه روشنهای زرد و حتی سیاه کمک بگیرید. 

 

ترکیبهای مناسب برای رنگ زرد 

 

سعی کنیدنمونه های واقعی از ترکیبات زیر پیدا کنید تا بهتر به شکل همکاری آنها پی ببرید وبتوانید قوه ی تخیلتان را پروبال دهید. 

 

زرد و قرمز- زردوسبز- زردو ارغوانی- زردونارنجی- زرد و آبی -زردو صورتی -زردو بنفش روشن 

توصیه های طبیعی

توصیه های طبیعی  

 

از یک دیوار به عنوان وزنه ی رنگی استفاده کنیدیکی از دیواره را به رنگ کرم کره ماننددرآورید. به رنگ آمیزی دیوارهای مجاوربا رنگهای متشابه فکرکنیدمثلا با زرد زعفرانی یا رنگ نارنجی جوزهندی به آن بیندیشید که زوارآلات و قرنیز در و پنجره ها را به جای سفید سنتی با رنگ متضاد و تیره تری بپوشانید. یک رنگ سبز زیتونی پرجلا یا قهوه ای شکلاتی براق در ترکیب با دیوارهای کرم یا عسلی ملایم به فضا عمق و گیرایی می بخشد. 

 

اثاثیه های اتاق طبیعی باید با دقت انتخاب شوند نیازی نیست همه اشیا ستاره باشند بیش از هرچیز مشخص کنید چه اشیایی باید در پس زمینه قرار گیرند و کدام یک باید جلب توجه کنند برای مثال میز غذا خوری بد شکل را می توان با پارچه نخی سفید نشده ی ساده ویک رومیزی توری کتانی طبیعی بپوشانید وکانون توجه را به صندلیهای حصیر باف منتقل کردو چای معمولی می تواند برای رنگ آمیزی طبیعی پارچه ها به کار رود چای گل سرخ بابونه وگل  ختمی را برای به دست آوردن رنگهای مختلف آزمایش کنیدرنگهای قرمز و گلگون از گل سرخ ورنگهایی که بیشتر مایل به زرد و طلایی هستنداز بابونه و گل ختمی حاصل می شوند پارچه را کاملا مرطوب و آن را در چای غوطه ور کنید تا رنگ دلخواه به دست آید.پرده های پشت پنجره ای کرباسی ارزان یا کرکره های حصیری شاید تمام چیزی باشدکه برای تزیین پنجره های یک اتاق طبیعی به آن نیاز داشته باشید را ه دیگر می توان آن باشد که پنجره ها را عریان بگذارید زیرا فضاهای طبیعی نور را با آغوش با پذیرا می شوند.  

 

سبدهای حصیری در اندازه های گوناگون برای جمع کردن اسباب بازیها مجلات و سایر خرت و پرتهای زندگی روزمره زیبایی و کارایی را در خود ادغام می کنند این سبدها را هنگامی که از آن استفاده نمی شود می توان آویز کرد کنار هم گذاشت  یا داخل یکدیگر قرار داد.

طبیعی

طبیعی 

 

دکوراسیون با مواد و مصالح طبیعی مایه ی پدیدآمدن خلوتگاهی می شودکه در زندگی امروزی برای آرامش روح اهمیت بسیار دارد. ما امروزه به صلح و آرامش درون خود ودرون محیط خود فوف العاده نیازمندیم. محیطهای پرآسایش اغلب از الگوهای ملایمی سود می جویند که از رنگهای زمین و خاک الهام گرفته اند . رنگهای مشتق از زمین مانند قهوه ایهای گرم طلاییهای شبیه به سنگ معدن یا ته رنگهای بی فروغ استخوانی و پوست تخم مرغی در آرامش بخشیدن به جو اتاق موثرند. 

 

هنگام آرایش محیط زندگی خود ازرنگهای زمینی مصالحی مانند کتان سفید نشده وپارچه های رنگ شده با رنگ مایه های طبیعی استفاده کنید . بکوشید تنوع بی پایان رنگهای زرد و نارنجی و حال و هواهایی را که به وجود می آورندکشف کنیددرجات روشن زرد ونارنجی . ورودی یا اتاق کوچک را بزرگتر نشان می دهد وبه آن درخشش می دهد وفضایی دلپذیر و خوش آمد گو به وجودمی آورد درجات عسلی تیره تر به اتاقهای بزرگ با سقفهای بلند گرما می بخشد وفضاهای بزرگ و گشوده را انسانی تر جلوه می دهد برای ایجاد یک محیط راحت و مکاشفه انگیز از رنگ قهو ه ای روشن پرغلظت استفاده کنید . برای دادن ظاهر طبیعی به فضا به دنبال وسایلی باشید که به سبک بی پیرایه ی شیکر طراحی شده اند قطعات ساخته شده ازحصیر و نی و بامبو یا مبلمان ساده ی دست ساز. 

 

فضاهای مبتنی برالگوی طبیعی یکی از پرامکانات ترین مواردبرای طراحی داخلی هستند . دیوارهای کرم در کنار کنف چوبی برای طراح داخلی همان نقشی را بازی می کند که بوم برای نقاش و سادگی کفهای ساده ی چوب صنوبر و دیوارهای نخودی مبنایی عالی برا ی شروع کار است. رنگهایی مانند قرمز شرابی و نارنجی کهربایی می توانند در قالب اشیای نرم و قابل تعویض مانند رویه ی بالشها و مبلها به کار روند. برخی اقلام فصلی نیز می توانند به دکوراسیون طبیعی گیرایی ببخشند : برای تابستان به شمعهای بسیار بزرگی فکر کنید که در سینی و بین انبوهی گوش ماهی قرار گرفته اند وبرای زمستان به گلدانی پر از خوشه های گندم یا خیزران. 

 

دکوراسیون فضاهای طبیعی 

 

الگوی رنگ مبتنی بر طلایی علاوه بر دلپذیر و آرام بودن بافت اشیا را نیز به خوبی نمایش می دهد پارچه های ظریف دستباف کفپوشهایی از الیاف طبیعی و پارچه های نخی شق و رق و صاف . برجذابیت دکوراسیون ساده می افزایند ملایمت و نرمی جلای مس وکهربا و طلا موجب پا گرفتن الگوی مبتنی بر رنگهای خاکی و زمینی می شود. آبیهای کمرنگ و بنفشهای کبود در ترکیب با نور طبیعی آفتاب به الگوی رنگی طبیعی شور و زندگی می بخشد. این رنگهای زمینی پایه ای را با بافتها و شکلها و اشیای فصلی که با ذوق و سلیفه اتان سازگار هستند هماهنگ سازید.

توصیه های پرتحرک

توصیه های پرتحرک  

 

دور کردن اثاثیه از کنار دیوار هراتاق کوچک یا بزرگ را بزرگتر نشان خواهد دادبرای ایجاد ارتباطی پرتحرک میان گروه های مختلف اثاثیه می توانید از یک فرش بزرگ نارنجی براق استفاده کنیداتاقتان چه کوچک باشد وچه بزرگ دور کردن کاناپه یا مبلمانتان از دیوار به امتحانش می ارزد . با قراردادان یک پایه یا میز کوچک در پشت مبل برای انبار کردن کتاب یا یا نگه داشتن چراغ مطالعه کارایی آن را افزایش دهید ازنور متمرکز برای جلوه دادن به فضا وهمچنین از نورهای نقطه ای با پرتوهایی به رنگهای زنده استفاده کنید به امکان به کار گیری چراغهای پایه دار چراغهای آویز دار کروی که با کاغذهای چینی نازک و شفاف پوشانده شدهاند یا نورپردازی هالوژن فکر کنید با استفاده از نورهای نقطه ای وکلیدهای شدت نور شکل مناسب وسنجیده به مبلمان و اشیای خوشرنگ دیواره وآثار هنری خود نور بتابانید می توانید منابع نور کوچک و ارزان قیمت جعبه مانندی را پشت مبلمان یا گیاهان آپارتمانی خود روی زمین قرار دهیدواز نور پردازی رو به بالا وپرتحرکی برخوردار شوید. 

 

فضاهای کوچک و بزرگ خود را به محیطهایی کارآمد برای زندگی روزمره تبدیل کنید . نخست نیازهای روزانه کوتاه مدت ودراز مدت خود را معین سازید سپس برای نگهداری اقلامی که روزانه مورد  نیازتان هستند قفسه بندیهایی قابل تنظیم و تفکیک پذیر تهیه کنید اشیایی را که در کوتاه مدت به آنها نیاز پیدا می کنید در سبدهایی حصیری و قوطیهایی فلزی گالوانیزه نگه دارید واز قفسه بندیهای چرخدار اداری و گنجینه های متحرک که به آسانی از جلو چشم دور می شوند برای انبار کردن دراز مدت اشیا استفاده کنید. درکمین اشیای رنگارنگ یاد آور اواسط قرن بیستم باشید مانند گلدانهایی با شکل اندامهای زنده تصویرهای گرافیکی ساعتهای دیواری اتمی و وسایل سبک ((جستون)) رگه های رنگی زنده اگر در جای مناسب قرار گیرند به دکوراسیون پر تحرک شور و انرژی می بخشند. 

پرتحرک

پرتحرک 

 

نارنجی رنگ تحرک فعالیت وپویایی استویژگیهای مورد علاقه ی مدرنیستهای نیمه ی قرن بیستم هنگام استفاده از این رنگ پرانرژی مراقب باشید در استفاده از نیروی آن حتی برای بزرگترین ودلبازترین اتاق نشیمن زیاده روی نکنیدلکه های حساب شده ی نارنجیهای چشمگیردرخشش خوبی پیدا می کنند وبه فضاهای داخلی کوچک وبزرگ سرزندگی می بخشند . برای ایجاد یک ترکیب مشابه نارنجی را با قرمز مایل به نارنجی درآمیزید یا آن راباصورتی خیره کننده ترکیب کنید تا آمیزه ی زنانه اغواکننده ای به دست آید. سبز لیمویی اشباع شده یکی دیگر از گزینه های مناسب برای الگوی رنگ مبتنی بر نارنجی است. اگر کزینه هایتان بیش از حد پرحرارت شدندمقادیر سنجیده ی آبیهای مکمل یا مقادیر زیاد کرم طبیعی وسفید می تواند آنها را قدری خنک کنند. 

 

تزیینات مجسمه مانند از پلاستیک فلز چوب قالبی لوله های فلزی و شیشه به خوبی با طراحی پرتحرک و الکوهای رنگی جنب و جوش آور سازگار می شوند . پارجه ها وسبکهای تزیینی قدیمی بر تحرک و پویایی فضا می افزایند به تعبیرهای جدیدی از مبلمان کلاسیک توجه داشته باشید که از اشکال بافتهای موجود زنده استفاده می کنند.مثلا میز قهوه به شکل بومرنگ یا قلوه پارچه هایی با نقش و نگارهای دهه ی 1950 وعصر فضا مانند آمیبها یا طرحهای اتمی  به فضای داخلی خانه شور و سر زندگی می بخشندمی توانید دکوراسیون قدیمی را با لکه های نارنجی مرکباتی و بالشهایی به رنگهای خاکی وزمینی جدید مدرنیزه کنیدچند منظوره و چند جانبه بودن یکی از ویژگیهای زندگی پر تحرک امروزی است اتاقهای بزرگ که اکثر فعالیتهای زندگی خانگی درآنها صورت می پذیرد بیش از پیش محبوبیت پیدا می کنند برای زندگی در هوای تازه باید به آرایش مبلمان روشهای نگهداری وسایل وتفکیک فضاها و اتاقها توجه ویزه ای نشان داد. برای نگهداری و انبار وسایل از لوازم ساده و بی پیرایه ای استفاده کنید که بتوانید با تغییر نیازهایتان در آرایش آنها نیز تغییر ایجاد کنیداثاثیه اتان را ازدیوارها دور کنید تا درون فضا مرکزهای دنج مختلفی به وجود آورید. برای تفکیگ فضاها در یک اتاق بزرگ  یا برای بزرگ نشان دادن اتاق کوچک می توانید از پاراوانهای قابل حرکت یا از درهای کشویی استفاده کنید. 

 

دکوراسیون فضاهای پرتحرک 

 

الگوی رنگی پرتحرک براق و خیره کننده است. آمیزه ی پرشروشوررنگهای زنده وباروح هرفضای کوچک وبزرگ را سرشار از زندگی می کند. 

 

لوازم قدیمی پاچه هایی با نقش و نگار کلاسیک ومبلمانی با برداشتهای تازه و نوفضا را به صحنه ای برای نمایش زیباییهای زندگی تبدیل می کنند جسارت داشته باشید: نارنجی خشخاشی راباقرمزهای سینا بار ترکیب کنیدو رنگهای زنده ی دهه ی 1970 را با رنگهای مکمل یا با پس زمینه ای خنثی